Växtpool Hestra söker pastor

Växtpool - Ledig tjänst - Equmeniakyrkan Hestra

Växtpool Hestra erbjuder en möjlighet att tillsammans med kollegor och många volontärer arbeta i en kreativ miljö i flera församlingar i gränslandet mellan Småland och Västergötland, en bygd som alltid varit aktiv med livskraftig industri, vacker miljö och vänliga människor.

Vår del av landet har präglats av små gårdar som ofta kompletterats med industriell tillverkning, skogsbruk och sömnad för försörjning av växande familjer. Även om mycket förändrats genom åren har kreativiteten levt kvar och tagit sig nya former.

Vilka är vi?

Vi är 7 församlingar i olika storlek som bildat en Växtpool för att genom ett generöst samarbete stötta varandra och gemensamt finna former för att berätta det glada budskapet att Jesus är Herre. Alla församlingarna tillhör Equmeniakyrkan region Öst och den största församlingen är Hestra med ca 175 medlemmar och de minsta församlingarna har 15-20 medlemmar och är i behov av såväl pastor som församlingsföreståndare. Det geografiska området där vi finns är i Gislaveds och Tranemo kommuner. Samarbetet med Svenska kyrkan är gott och många aktiviteter samplaneras med dem.

Du kommer att få förmånen att jobba i ett arbetslag med flera anställda där ni tillsammans arbetar för de 7 församlingarna och där du får rollen som församlingsföreståndare i några av dem. Församlingarna ser olika ut med blandade åldrar och väldigt olika förutsättningar men vi tror att vi tillsammans får bättre förutsättningar att sprida evangelium och hitta kontaktytor som passar det samhälle vi lever i idag.

Vi söker dig som…

• är ordinerad pastor i Equmeniakyrkan eller annan likvärdig bakgrund
  • vill arbeta med fokus på barn, ungdomar och unga familjer för att skapa positiva relationer i det moderna samhälle som omger oss
  • vill vara församlingsföreståndare i ett par församlingar

tillsammans med övriga anställda och volontärer vill vara en del av ett kreativt arbetssätt där vi vågar tänka nytt och hitta vägar framåt för vår bygd.

Tjänsten skall tillsättas snarast och är på heltid, skulle exempelvis 80-90% passa dig bättre är vi öppna för det. Arbetsformerna för växtpoolen är inte helt fastlagda. Vi har just startat Växtpool Hestra och det finns väldigt stort utrymme för kreativitet. Ditt fokus kommer att vara bland barn och unga familjer, men tillsammans med övriga anställda och ideella blir det naturligtvis en hel del planering och även där får du en viktig roll.

Välkommen att dela en spännande framtid med oss!
Hör av dig så berättar vi gärna mer om våra församlingar som bildat poolen och hur vi tänker oss vägen framåt.

Daniel Lagerstrand, Tranemo tel 070 348 4664
Jan Jonasson, Hestra tel 070 831 9672